Archives for december 2015

Tips på aktiviteter under graviditeten

shutterstock_153265193

Om du är gravid finns det mycket du kan göra för att underlätta graviditeten och minska olika besvär och smärtor. Hur man mår som gravid är väldigt individuellt så vad man kan göra skiljer sig en hel del från person till person.

Det finns flera aktiviteter att göra som gravid, från det att du fått ett plus på testet tills att förlossningsdagen kommer. Livet gör en helomvändning när man väntar barn och det är viktigt att ta hand om sig för att både du och barnet ska må så bra som möjligt. Att gå på gravidmassage är mycket skönt om du upplever smärta i till exempel rygg och axlar, men även om du inte har ont är massagen mycket avslappnande. Gravidmassagen är lite mer skonsam och inte lika djupgående som vanlig massage.

Åsikterna går isär när det kommer till huruvida man bör ligga på spikmatta som gravid. Vissa upplever det avslappnande och att blodcirkulationen kommer igång medan andra varnar för att för många processer sätts igång i kroppen. Kolla med din barnmorska, men generellt brukar det inte vara någon fara att ligga på spikmatta efter fjärde månaden och kan dessutom ha fantastiska effekter på kroppen om du lider av foglossning.

I övrigt är det alltid bra att ägna sig åt fysisk aktivitet under graviditeten, i den utsträckning som du har möjlighet. Att träna regelbundet minskar risken för graviditetsdiabetes och gör att du klarar förlossningen lättare, och dessutom ökar din kroppskännedom och vad du klarar av att göra i graviditeten. Många upplever även svullna ben när de väntar barn, och då kan det vara bra att använda stödstrumpor som du sätter på dig direkt när du går upp på morgonen. Du kan också ligga med benen högt en liten stund varje dag för att motverka svullnaden.

Inga kommentarer

Olika behandlingsmetoder

Vilken behandlingsmetod man ska använda beror ju på vad som ska behandlas. Att använda spikmatta vid till exempel rökavvänjning sägs inte ha någon vetenskaplig substans men däremot så vet vi ju att ett regelbundet användande av spikmatta ger en lugnande effekt genom att det sker en ökning av serotonin, endorfiner och oxytocin när man ligger på en spikmatta.

Vissa har ansett att spikmattan skulle kunna hjälpa till vid rökavvänjning men enligt Netdoktor.se så finns det ingen visad effekt av spikmattor, då kan det vara smartare att använda andra metoder som till exempel e-cigaretter för att dra ner på sitt rökande eller nikotinplåster och tuggummin.

Man kan få hjälp att sluta röka via vården och det rekommenderas KBT, alltså en form av terapi samtal och att dessa sker i form tillsammans med medicin, mycket för att man har ett behov av nikotinet och att man kanske saknar motivationen att sluta med rökningen för att det är både socialt och psykologiskt betingat.

Spikmattan är ju nästan som akupunktur med sina vassa nålar, den ökar din blodcirkulation och kan hjälpa dig om du känner av muskelspänningar. Det är lite ont/skönt känsla när du lägger dig, men efter ett tag så kickar kroppen igång en produktion av endorfiner och oxytocin som gör att du kommer att känna dig lugn och avslappnad. Det sägs att spikmattan kan hjälpa mot ryggont, om du känner dig stressad och inte har energi nog. Den kan också dämpa smärta och hjälpa mot ischias.

Oavsett vilken behandlingsmetod man använder sig av så hoppas vi att du som läser detta känner dig motiverad att börja din behandling och det är du som bestämmer hur och om du vill använda dig av någon form av metod. Vi har vår fria vilja att leva våra liv som vi vill, vi kan aldrig tvinga någon att göra något om de inte själva känner sig motiverad och vill förändra själv.

Inga kommentarer