spikmatta bed of nails_364514006

Att ligga på en spikmatta är otroligt avslappnande och kan släppa på de mest besvärande spänningar. Det kan de flesta intyga som någon gång fastnat för den. Spikmattan fungerar alldeles utmärkt för självbehandling av olika slag, och har hjälpt människor i tusentals år. Men ibland går den fantastiska mattan bet och man kan behöva annan typ av hjälp.

Spikmattan är bra mot bland annat stress. I en artikel hos Expressen kan man läsa om den piggklädda mattan och vilka effekter den kan ge. När man lägger sig på mattan hjälper plastspikarna till att öka cirkulationen i kroppen. Blodkärlen vidgas och muskelkramper släpper. Det är vanligt att värk minskar. En stressad person som lägger sig på mattan kommer bli mer avslappnad. Om man är väldigt spänd när man lägger sig kommer effekten med trötthet efteråt att bli desto kraftigare. Kroppen får hjälp att varva ner.

Ibland kan man dock vara i behov av någonting mer för att komma vidare. Om man har spänningar som beror på olika påfrestningar eller händelser i livet kan det finnas ett behov av att prata med någon som lyssnar. Hos Charles Sandström och Ny Insikt får du möjlighet att prata, få terapi eller handledning. De allra flesta människor behöver någon gång i livet få stöttning efter händelser eller bara när spänningar och påfrestningar blir för stora.

Förutom samtal finns det andra komplement när man känner att man behöver någonting mer tillsammans med spikmattan. Yoga och meditation är otroligt bra för välbefinnandet och ger, liksom spikmattan, kropp och själ en chans till avslappning och återhämtning. Tidningen Topphälsa tipsar om hur du kan börja med meditation om du inte tidigare mediterat. Tänk på att det kan ta några gånger innan du kommit på hur du ska göra för att uppnå effekterna av aktiviteten. Ge därför inte upp om det känns svårt i början, utan fortsätt öva och hitta så småningom fram till lugnet!