För dem som försöker återkomma efter en skada eller sjukdom går det inte att gå tillbaka till de hårdare träningsregimerna som du kanske är van vid. Om du lider av grav övervikt kan du ha samma utgångsläge, du behöver helt enkelt välja en skonsammare träningsform tills din kropp klarar av belastningen.

Simning

Den bästa träningen för värkande leder, kroppssmärta och dålig kondition är att simma. Du orkar träna mycket längre utan att få de dåliga effekterna som kan komma när du övertränar en sjuk eller svag kropp. I vattnet väger du mindre och rörelser är lättare. För dem med rygg- och knäsmärtor är det idealiskt att simma, du löper i princip ingen risk att förvärra skador eller smärtor under ett simpass. För dem som vill börja simma är det inte svårt att komma igång, med rätt utrustning såsom baddräkt, badbyxor och ett par simglasögon. Du kan börja simma för rehabilitering men kan fortsätta med simningen för att bli starkare och få bättre kondition. Det är en träningsform som passar nybörjare och eliten.

Promenader

En promenad om dagen kan göra underverk för din stryka, vikt, kondition och allmänna hälsotillstånd. Vi är gjorde för att gå långdistanser, kroppen skickar ut fullt med glädjehormoner när vi rör på oss och arbetar med kroppen. En av anledningarna varför läkare skriver ut träning på recept för dem som lider av depression eller ångest. Du kan nästan alltid ta en promenad, även de som behöver långsam rehabilitering och återhämtar sig från svåra skador får börja med några lätta steg i korridoren.

Det finns en allmän konsensus att vi borde gå 10 000 steg om dagen för att må bra men många av oss ligger nere på 2-5000 steg om dagen. Det är på tok för lite. Börja med att ta en promenad varannan dag, hur länge och långt du går måste bestämmas utifrån dina egna förutsättningar.