Ett av de företag som främst förknippas med spikmattan är Team Shakti. År 2009 blev spikmattan utsedd till årets julklapp och det var många som fick dessa avslappnande mattor i paketen under granen. Företaget Team Shakti omsatte då hela 95 miljoner. Men redan två år senare var företaget under konkurshot.

SpikmattaFramgångarna för spikmatteföretaget var kort. Enligt analytiker beror detta på att marknaden blev mättad (eller avmattad). För det första kom det många kopior som började konkurera med Shaktimattan och för det andra minskade efterfrågan när allt fler hade köpt sin matta. Enligt en av ägarna, Mo Mokshananda, sålde deras matta i ca 500.000 exemplar under 2008/2009 vilket även det kan vara en orsak till att marknaden mättades.

Under kommande räkenskapsår omsatta företaget endast 14 miljoner och vinst hade vänts till förlust. En förlust på hela 15 miljoner. Dessutom kom fler negativa nyheter för dem. Konsumentverket ansåg att deras marknadsföring var vilseledande när det lyftes fram att mattan skulle kunna bota vissa sjukdomar. Något som det inte fanns vetenskapliga bevis för. Det slutade med böter på en halv miljon kronor.

Utöver det fanns det obetalda skulder till skatteverket på 7,5 miljoner och dessutom hade en konkursansökan lämnats in.

Det gick fort upp – men lika fort ner.