Alla har ont ibland. Det kan vara sendrag, en nerv som hamnat fel, en stukning eller en kronisk smärta på grund av sjukdom. Det bästa är att arbeta i förebyggande syfte, gå den extra milen för att slippa ha ont senare i livet.

Träning är en viktig del av detta, därför har vårdcentral i hela Sverige börjat skriva recept på motion. Här ska du fokusera på more is more, inte less is more. Tack vare dagens träningsmode, se bra exempel hos Sportamore, kan du bära träningskläder till vardags och därmed alltid vara redo att anstränga dig lite extra. Med funktionsmaterial behöver du oroa dig över svettfläckar under armarna eller svettdoften, materialet transporterar bort fukten och torkar snabbt. Ta en promenad på lunchen, se till att du får upp flåset och värmen, och ta gärna med en arbetskamrat på turen. Passa på att utnyttja friskvårdsbidraget på din arbetsplats och boka in träning som du gillar, idag ingår till och med ridning i bidraget!

Styrka är också en viktig ingrediens för att hålla sig frisk. Styrketräning kan du göra med egna kroppen, du behöver inte gå till gymmet och lyfta skivstången varje gång. Fokusera på att stärka rygg, höfter, mage och lår. De är de stora muskelgrupperna och dem som har störst risk att ge problem senare i livet. Har du stark rygg men svaga magmuskler kan du råka ut för felbelastningar när ryggen får ta arbete som magen är bättre lämpad för.

Värme är också en viktig ingrediens för att hålla sig smärtfri. Kyla och dålig blodcirkulation ger stela leder vilket kan kännas obehaglig eller smärtsamt. En varmare kropp är rörligare, ta tillfällen att basta eller ta ett varmt bad. Under vintermånaderna är det extra viktigt då temperaturen lätt sänker vår kroppstemperatur.